Kossmanndejong
|
UW BROWSER IS VEROUDERD.

Update uw browser voor de beste gebruikerservaring, of contacteer ons voor een ouderwets analoog gesprek via +31 20 420 8890 of
info@kossmanndejong.nl

Wij adviseren de laatste versie van Google Chrome:

YOUR BROWSER IS OUTDATED

Update your browser to get the best experience, or contact us for an old-fashioned analog conversation via +31 20 420 8890 or info@kossmanndejong.nl

We recommend using the latest version of Google Chrome:

Play

Super spannend moment, we kregen de panelen van de ” 4 visies op het Antropoceen ” doos die we maakten voor de Biënnale van Wenen 2021 voor het eerst te zien! In voorbereiding…

12.05.2021 bij 12:00 door Lea Chenot

Play

Een lege We The Curious, vlak voordat de tentoonstelling wordt geïnstalleerd! Project What If

01.02.2021 bij 12:19 door Ina Meininghaus

Play

Veiligheid versus functionaliteit: op zoek naar de beste koptelefoon die gebruikt kan worden in een werkende fabriek Expeditie HVC

07.01.2021 bij 17:39 door Roel Bolhuis

Play

'under construction': de nieuwe tijdelijke tentoonstelling in het Huis van de Europese Geschiedenis wordt opgebouwd... Fake (f)or Real

07.01.2021 bij 17:32 door Tsur Reshef

Play

De laatste loodjes voordat het Coronelpaviljoen op de Portugees-Israëlietische begraafplaats Beth Haim wordt geopend! Coronelpaviljoen

29.11.2020 bij 14:30 door Remco Swart

Play

Alles in goede handen bij Fiction Factory Museum van de Geest

07.11.2020 bij 17:32 door Femke Bijlsma

Play

"Wie geeft er om je?" Het eerste model voor een persoonlijk verhaal in de aankomende tentoonstelling over de geest. Museum van de Geest

20.08.2020 bij 11:45 door Robert van der Linde

Bezoek aan Paleis Het Loo samen met Ina, om een indruk te krijgen van de nieuwe tentoonstellingsruimtes die momenteel in aanbouw zijn. Paleis het Loo

22.06.2020 bij 14:08 door Robin Schijfs

Play

Laatste reis voor de Corona-lockdown: Usomo uit Berlijn kalibreert hun audiovolgsysteem in de Texelse Polder naast de bunker. Verscheurd Eiland

22.06.2020 bij 10:32 door Michel de Vaan

Hoe wordt je onzichtbaar? Prototyping samen met WeTheCurious bij Bruns Project What If

17.03.2020 bij 15:33 door Ina Meininghaus

Play

Testen met regenboogkristallen voor een van de nieuwe exhibitclusters voor WeTheCurious in Bristol. Project What If

12.03.2020 bij 09:51 door Ina Meininghaus

Play

Workshop bij IJsfontein samen met Museum van de Geest - Work in Progress Museum van de Geest

06.02.2020 bij 12:26 door Julia Meyerrose

Play

Typo test voor het Museum van de Geest Museum van de Geest

23.01.2020 bij 09:19 door Sietske Sips

Play

Julia aan het schetsen voor de nieuwe permanente tentoonstelling voor het Museum van de Geest Museum van de Geest

22.12.2019 bij 15:43 door Lieke Ketelaars

Play

Demonstratie van de walk-in interactieve 3D-geluidservaring door Usomo in ons kantoor in Amsterdam... Verscheurd Eiland

16.12.2019 bij 15:10 door Mark de Jong

Play

Nieuwe portretfoto's door David Vroom, voor onze nieuwe website... In voorbereiding…

10.12.2019 bij 15:10 door Lieke Ketelaars

Play

Het introductiepaviljoen voor de Beth Haim begraafplaats - in TAPE Coronelpaviljoen

10.12.2019 bij 10:05 door Herman Kossmann

Play

Op onderzoek uit voor een nieuw project ;-) In voorbereiding…

19.09.2019 bij 09:50 door Maaike Sips

On view

Van alle
Kanten

Verscheurd Eiland

Bunker op Texel, De Cocksdorp (NL)

Het verhaal begint op een beslissend moment tijdens de Georgische opstand op Texel in de Tweede Wereldoorlog. Je kruipt in de in de hoofden van Georgische soldaten en Texelse burgers die praten over een verandering van tactiek na een mislukte opstand: vanaf nu is het ieder voor zich. Luister naar de echo van een verleden dat het eiland tot vandaag verdeelt. Het verhaal speelt zich af in een bunker die rustiek en rauw is en waar de muren hun eigen verhalen te vertellen hebben.

Locatie
Texel (NL)
Klant
Luchtvaart & Oorlogmuseum Texel
Jaar
2020
Oppervlakte
400 m2
Status
Permanent
Rol
Concept, Ruimtelijk Ontwerp, Grafisch Ontwerp, Art-direction, Licht Ontwerp
Team
Michel de Vaan, Sietske Sips, Anna Maria Versloot, Jikke van Giffen
Content ontwikkeling en project management
VIND Fondsenwerving
Geluidssysteem en ruimtelijke audio productie
usomo by FRAMED immersive projects
Interieurbouw
Fiction Factory
Bouw
Vrijwilligers van het Luchtvaart & Oorlogsmuseum Texel
Regie
Tom Hofland, Pascal van Hulst
BESTAAT GOED OF FOUT?

Wij laten je je eigen oordeel vellen – aan het einde van je bezoek blijf je achter met vragen over goed en fout. Er zijn geen tekstbordjes, en er is geen begin of einde. Dit is geen gebruikelijke tentoonstelling – de fysieke structuur van de bunker is onveranderd gelaten. Bijna abstracte hands-on sculpturen vertegenwoordigen elk een gesprek in het verhaal. Ze verbinden het geluid met de omgeving. Terwijl je luistert, ga je mee in de gedachtes, angst en hoop van de betrokken personages en word je uitgedaagd om na te denken over hun perspectief.

EEN RUIMTELIJK AUDIODRAMA

Dit project gaf ons de kans om te experimenteren met het creëren van een narratieve ruimte door alleen geluid in te zetten. Door de samenwerking met professionele acteurs en podcast-makers voelt het verhaal authentiek. We kozen voor een multidimensionaal geluidssysteem om de ervaring echt ruimtelijk te maken. Het audiodrama dat wordt versterkt door een soundscape van zingende soldaten, meeuwen en beschietingen. Door de zeer precieze geo-tracking hoor je niet alleen verschillende gesprekken, maar verandert ook de richting en het volume afhankelijk van waar je loopt.

DE AUTHENTICITEIT VAN DE RUIMTE BEHOUDEN

De bunker is kaal gelaten om je verbeelding de vrije loop te laten. Het plafond en de muren tonen tekenen van voorgaande gebruiksfuncties: een paardenstal en een graffitiplek voor tieners. Alleen de rode Padouk houten vloer en hands-on sculpturen zijn toegevoegd. Ze houden je fysiek bezig terwijl je luistert. Er is geen andere scenografie toegevoegd dan de rode verlichting, die doet denken aan het communisme of aan het bloed dat werd vergoten.

Wanneer je alleen met geluid werkt op zo’n soort plek trigger je maximaal de beleving van bezoekers.

Michel de Vaan

Lead Designer - KDJ