Play

test De Erfenis

17.01.2021 bij 15:29 door KDJ

Play

Veiligheid versus functionaliteit: op zoek naar de beste koptelefoon die gebruikt kan worden in een werkende fabriek Expeditie HVC

07.01.2021 bij 17:39 door Roel Bolhuis

Play

'under construction': de nieuwe tijdelijke tentoonstelling in het Huis van de Europese Geschiedenis wordt opgebouwd... Fake for Real

07.01.2021 bij 17:32 door Tsur Reshef

Play

De laatste loodjes voordat het Coronelpaviljoen op de Portugees-Israëlietische begraafplaats Beth Haim wordt geopend! Beth Haim paviljoen

29.11.2020 bij 14:30 door Remco Swart

Play

Alles in goede handen bij Fiction Factory Museum van de Geest

07.11.2020 bij 17:32 door Femke Bijlsma

Play

"Wie geeft er om je?" Het eerste model voor een persoonlijk verhaal in de aankomende tentoonstelling over de geest. Museum van de Geest

20.08.2020 bij 11:45 door Robert van der Linde

Bezoek aan Paleis Het Loo samen met Ina, om een indruk te krijgen van de nieuwe tentoonstellingsruimtes die momenteel in aanbouw zijn. Paleis het Loo

22.06.2020 bij 14:08 door Robin Schijfs

Play

Laatste reis voor de Corona-lockdown: Usomo uit Berlijn kalibreert hun audiovolgsysteem in de Texelse Polder naast de bunker. Verscheurd Eiland

22.06.2020 bij 10:32 door Michel de Vaan

Hoe wordt je onzichtbaar? Prototyping samen met WeTheCurious bij Bruns Project What If

17.03.2020 bij 15:33 door Ina Meininghaus

Play

Testen met regenboogkristallen voor een van de nieuwe exhibitclusters voor WeTheCurious in Bristol. Project What If

12.03.2020 bij 09:51 door Ina Meininghaus

Play

Typo test voor het Museum van de Geest Museum van de Geest

23.01.2020 bij 09:19 door Sietske Sips

Play

Demonstratie van de walk-in interactieve 3D-geluidservaring door Usomo in ons kantoor in Amsterdam... Verscheurd Eiland

16.12.2019 bij 15:10 door Mark de Jong

Play

Nieuwe portretfoto's door David Vroom, voor onze nieuwe website... In voorbereiding…

10.12.2019 bij 15:10 door Lieke Ketelaars

Play

Het introductiepaviljoen voor de Beth Haim begraafplaats - in TAPE Beth Haim paviljoen

10.12.2019 bij 10:05 door Herman Kossmann

Play

Op onderzoek uit voor een nieuw project ;-) In voorbereiding…

19.09.2019 bij 09:50 door Maaike Sips

Play

Plastic Fantastic: de collectie voor het nieuwe Naturalis wordt geinstalleerd Leven

16.08.2019 bij 10:29 door Remco Swart

Play

Alejandra test de seizoens viewers in "The Story of Gardening Museum" Het Verhaal van de Tuin

10.07.2019 bij 11:22 door Elise van Wolfswinkel

Het inlijsten van geconserveerde bloemen voor de tentoonstelling The Story of Gardening… Het Verhaal van de Tuin

26.06.2019 bij 10:24 door Sietske Sips

On view

Spelenderwijs

Wonderkamers

Kunstmuseum, Den Haag (NL)

Een 3d-game voor – jawel – pubers.
Samen met de educatieve dienst van het Kunstmuseum Den Haag wilden we bewijzen dat pubers wel degelijk naar een museum willen komen. Sterker nog: dat je deze groep voor de rest van hun leven met een liefde voor kunst zou kunnen ‘infecteren’. Dat is het idee achter ‘Wonderkamers’.

Locatie
Den Haag (NL)
Klant
Kunstmuseum
Jaar
2019 / 2013 / 2005
Oppervlakte
1200 m2
Status
Permanent
Rol
Content development, Ruimtelijk ontwerp, Grafisch ontwerp, Creative direction
Team
Wendy Snoek (lead 2019), Nienke van den Berg (lead 2013 / 2005), Mark de Jong, Martijn Sas, Serena Bigatti, Andreas Tscholl, Maaike van Keimpema, Lieke Neuman, Robin Schijfs
Interactives
Kiss the Frog
Hardware, Lichtontwerp
Rapenburg Plaza
AV
Tungsten Pro
Bouw (2019)
Brandwacht & Meijer
Bouw (2013)
Kloosterboer Decor
Pepper’s ghost
Dutch Igloo
Iedereen houdt van spelen. Pubers helemaal.

Daarom hebben we een 3d-game gemaakt, in een knalgeel labyrint. Dertien kabinetten die elk een totaal andere, interactieve wereld laten zien. Elk met een eigen onderwerp. In de game speelt de eigen collectie van het museum een rol en tegelijk ontdek je hoe je de wereld om je heen kunt vormgeven, samen en alleen.

Gebruik al je zintuigen

In het ene kabinet dans je samen met Mondriaan de Victory Boogie Woogie in elkaar. In een ander kun je de hele fashion collectie van het museum passen, van de 17e eeuw tot nu. In de spiegelkamer kan je met accessoires de contouren van je lijf veranderen en daarna showen op de catwalk. In weer een andere onderzoek je hoe Haagse School schilderijen zijn opgebouwd door in en uit te zoomen, van heel dichtbij tot steeds verder weg.

Verdwalen is juist goed

‘De spelende mens en het paleis met de 1000 kamers’ van Constant Nieuwenhuys is de inspiratie voor ‘Wonderkamers’. Dwalen, verdwalen, vrijheid, ontmoetingen, het oneindige, het gevoel dat kunst alle kanten op kan gaan’, daar gaat het om. Het labyrint is een metafoor voor wat kunst zou kunnen zijn.

‘Wonderkamers’ is een alsmaar groeiend universum

Want in de finale van het spel ontwerp je zelf een digitale Wonderkamer. Deze kamer kun je uploaden naar een steeds groter wordende ‘Wonderwereld’. Een alsmaar verder groeiend universum van virtuele wonderkamers en een spectaculaire audiovisuele ervaring.

“Dwalen, verdwalen, vrijheid, ontmoetingen, het oneindige, het gevoel dat kunst alle kanten op kan gaan. Dáár gaat het om.”

Wendy Snoek

Designer at KDJ

Awards

Children in Museums Award 2015

Genomineerd

International Design and Communication Awards 2014

Best Scenography for a Permanent Collection, winnaar

Dutch Game Award 2014

Best Applied Game Design, winnaar

Thea Award 2014

Outstanding Achievement

Museums+Heritage Awards 2014

International, Highly Commended

Design Week Awards 2014

Genomineerd

Herengracht Industrie Prijs 2014

Genomineerd

IDA International Design Awards 2013

Eervolle vermelding

MuseumNext Award 2014

Innovation, Eervolle vermelding

Cinekid Leeuw 2014

Best New Media Production, Finalist

De Nederlandse Designprijzen 2006

Exhibition & Experience Design, winnaar