WELCOME TO OUR BACK OFFICE

On view

Spelenderwijs

Wonderkamers

Kunstmuseum, Den Haag (NL)

Een 3d-game voor – jawel – pubers.
Samen met de educatieve dienst van het Kunstmuseum Den Haag wilden we bewijzen dat pubers wel degelijk naar een museum willen komen. Sterker nog: dat je deze groep voor de rest van hun leven met een liefde voor kunst zou kunnen ‘infecteren’. Dat is het idee achter ‘Wonderkamers’.

Locatie
Den Haag (NL)
Klant
Kunstmuseum
Jaar
2019 / 2013 / 2005
Oppervlakte
1200 m2
Status
Permanent
Rol
Content development, Ruimtelijk ontwerp, Grafisch ontwerp, Creative direction
Team
Wendy Snoek (lead 2019), Nienke van den Berg (lead 2013 / 2005), Mark de Jong, Martijn Sas, Serena Bigatti, Andreas Tscholl, Maaike van Keimpema, Lieke Neuman, Robin Schijfs
Interactives
Kiss the Frog
Hardware, Lichtontwerp
Rapenburg Plaza
AV
Tungsten Pro
Bouw (2019)
Brandwacht & Meijer
Bouw (2013)
Kloosterboer Decor
Pepper’s ghost
Dutch Igloo
Iedereen houdt van spelen. Pubers helemaal.

Daarom hebben we een 3d-game gemaakt, in een knalgeel labyrint. Dertien kabinetten die elk een totaal andere, interactieve wereld laten zien. Elk met een eigen onderwerp. In de game speelt de eigen collectie van het museum een rol en tegelijk ontdek je hoe je de wereld om je heen kunt vormgeven, samen en alleen.

Gebruik al je zintuigen

In het ene kabinet dans je samen met Mondriaan de Victory Boogie Woogie in elkaar. In een ander kun je de hele fashion collectie van het museum passen, van de 17e eeuw tot nu. In de spiegelkamer kan je met accessoires de contouren van je lijf veranderen en daarna showen op de catwalk. In weer een andere onderzoek je hoe Haagse School schilderijen zijn opgebouwd door in en uit te zoomen, van heel dichtbij tot steeds verder weg.

Verdwalen is juist goed

‘De spelende mens en het paleis met de 1000 kamers’ van Constant Nieuwenhuys is de inspiratie voor ‘Wonderkamers’. Dwalen, verdwalen, vrijheid, ontmoetingen, het oneindige, het gevoel dat kunst alle kanten op kan gaan’, daar gaat het om. Het labyrint is een metafoor voor wat kunst zou kunnen zijn.

‘Wonderkamers’ is een alsmaar groeiend universum

Want in de finale van het spel ontwerp je zelf een digitale Wonderkamer. Deze kamer kun je uploaden naar een steeds groter wordende ‘Wonderwereld’. Een alsmaar verder groeiend universum van virtuele wonderkamers en een spectaculaire audiovisuele ervaring.

“Dwalen, verdwalen, vrijheid, ontmoetingen, het oneindige, het gevoel dat kunst alle kanten op kan gaan. Dáár gaat het om.”

Wendy Snoek

Designer at KDJ

Awards

Children in Museums Award 2015

Genomineerd

International Design and Communication Awards 2014

Best Scenography for a Permanent Collection, winnaar

Dutch Game Award 2014

Best Applied Game Design, winnaar

Thea Award 2014

Outstanding Achievement

Museums+Heritage Awards 2014

International, Highly Commended

Design Week Awards 2014

Genomineerd

Herengracht Industrie Prijs 2014

Genomineerd

IDA International Design Awards 2013

Eervolle vermelding

MuseumNext Award 2014

Innovation, Eervolle vermelding

Cinekid Leeuw 2014

Best New Media Production, Finalist

De Nederlandse Designprijzen 2006

Exhibition & Experience Design, winnaar