Play

Veiligheid versus functionaliteit: op zoek naar de beste koptelefoon die gebruikt kan worden in een werkende fabriek Expeditie HVC

07.01.2021 bij 17:39 door Roel Bolhuis

Play

'under construction': de nieuwe tijdelijke tentoonstelling in het Huis van de Europese Geschiedenis wordt opgebouwd... Fake for Real

07.01.2021 bij 17:32 door Tsur Reshef

Play

De laatste loodjes voordat het Coronelpaviljoen op de Portugees-Israëlietische begraafplaats Beth Haim wordt geopend! Coronelpaviljoen

29.11.2020 bij 14:30 door Remco Swart

Play

Alles in goede handen bij Fiction Factory Museum van de Geest

07.11.2020 bij 17:32 door Femke Bijlsma

Play

"Wie geeft er om je?" Het eerste model voor een persoonlijk verhaal in de aankomende tentoonstelling over de geest. Museum van de Geest

20.08.2020 bij 11:45 door Robert van der Linde

Bezoek aan Paleis Het Loo samen met Ina, om een indruk te krijgen van de nieuwe tentoonstellingsruimtes die momenteel in aanbouw zijn. Paleis het Loo

22.06.2020 bij 14:08 door Robin Schijfs

Play

Laatste reis voor de Corona-lockdown: Usomo uit Berlijn kalibreert hun audiovolgsysteem in de Texelse Polder naast de bunker. Verscheurd Eiland

22.06.2020 bij 10:32 door Michel de Vaan

Hoe wordt je onzichtbaar? Prototyping samen met WeTheCurious bij Bruns Project What If

17.03.2020 bij 15:33 door Ina Meininghaus

Play

Testen met regenboogkristallen voor een van de nieuwe exhibitclusters voor WeTheCurious in Bristol. Project What If

12.03.2020 bij 09:51 door Ina Meininghaus

Play

Workshop bij IJsfontein samen met Museum van de Geest - Work in Progress Museum van de Geest

06.02.2020 bij 12:26 door Julia Meyerrose

Play

Typo test voor het Museum van de Geest Museum van de Geest

23.01.2020 bij 09:19 door Sietske Sips

Play

Julia aan het schetsen voor de nieuwe permanente tentoonstelling voor het Museum van de Geest Museum van de Geest

22.12.2019 bij 15:43 door Lieke Ketelaars

Play

Demonstratie van de walk-in interactieve 3D-geluidservaring door Usomo in ons kantoor in Amsterdam... Verscheurd Eiland

16.12.2019 bij 15:10 door Mark de Jong

Play

Nieuwe portretfoto's door David Vroom, voor onze nieuwe website... In voorbereiding…

10.12.2019 bij 15:10 door Lieke Ketelaars

Play

Het introductiepaviljoen voor de Beth Haim begraafplaats - in TAPE Coronelpaviljoen

10.12.2019 bij 10:05 door Herman Kossmann

Play

Op onderzoek uit voor een nieuw project ;-) In voorbereiding…

19.09.2019 bij 09:50 door Maaike Sips

Play

Plastic Fantastic: de collectie voor het nieuwe Naturalis wordt geinstalleerd Leven

16.08.2019 bij 10:29 door Remco Swart

Play

Alejandra test de seizoens viewers in "The Story of Gardening Museum" Het Verhaal van de Tuin

10.07.2019 bij 11:22 door Elise van Wolfswinkel

On view

TOT LEVEN
GEWEKT

Coronelpaviljoen

Beth Haim begraafplaats, Oudekerk aan de Amstel (NL)

Midden in het centrum van Ouderkerk aan de Amstel ligt Beth Haim, een van de oudste Sefardische begraafplaatsen ter wereld. Hier liggen de graven van meer dan 28.000 leden van de Portugees Joodse gemeenschap van Amsterdam. De oudste graven stammen uit het begin van de 17e eeuw, de nieuwste stenen zijn dit jaar gelegd. Zo omspant Beth Haim, Hebreeuws voor ‘Huis des Levens’, ruim vier eeuwen Joodse geschiedenis op vier hectaren grond.

Locatie
Oudekerk aan de Amstel (NL)
Klant
Stichting Cultureel Erfgoed Portugees-Israëlietische Gemeente
Jaar
2020
Oppervlakte
40 m2
Status
Permanent
Rol
Research, Concept, Ruimtelijk ontwerp, Grafisch ontwerp
Team
Herman Kossmann, Jan Loerakker, Lea Olsson, Martijn Sas, Alejandra Calderon, Remco Swart, Sietske Sips
Aannemer
Aalberts Bouw
Glazuurontwikkeling
Albarello
Messing en hekwerk
Smederij Cuiper
Natuursteen
Gouda Natuursteen
Meubelmaker
Teun van der Heide
Landschap
Donkergroen
App
Studio YiPP
Film
Tungsten Projects, regie Martin Grootenboer
Inhoudsontwikkeling film
Tirsah Levie Bernfeld, David Cohen Paraira
Tentoonstellingselementen en AV hardware
Flink
3D scans
4Visualization, Valentin van Hecke
PUBLIEKSTOEGANKELIJK

Kossmanndejong heeft samen met Loerakker Olsson Architecten een groot deel van de plannen ontwikkeld om deze bijzondere begraafplaats toegankelijk te maken. Er zijn paden gemaaid door het landschap en nieuwe zitbanken geplaatst op mooie plekken. Er zijn trappen en bruggen gekomen naar de eerst onbereikbare delen van de begraafplaats. Een app wekt de verhalen rond de belangrijkste graven tot leven. Een vrij toegankelijk paviljoen geeft bezoeker een introductie op de begraafplaats.

GESAMTKUNSTWERK

Voor dit paviljoen zijn exterieur, interieur, architectuur en tentoonstellingsontwerp volledig met elkaar verweven. Het paviljoen verhoudt zich in kleur en materiaal tot de historische omgeving. Toch krijgt het door de afgeronde hoeken en het bijzondere metselwerk een eigentijdse invulling. De cirkelvorm staat symbool voor de continuïteit van het leven en de dood. In de buitengevel is een groot uit natuursteen gefreesde reliëfkaart opgenomen. Er zijn er plekken uitgespaard om te rusten, ritueel de handen te wassen of een keppeltje te pakken.

ACHTER DE STEEN

De bezoekertreedt binnen in een lichte, bijna magische wereld van wit geglazuurde steen. Het langwerpige scherm met de speciaal gemaakte introductiefilm kijkt als een verhalend raam uit op de begraafplaats erachter. Drie maquettes zorgen voor nog meer inhoudelijke verdieping. Zo geeft een maquette in een van de vitrines goed weer hoeveel graven er in de loop der jaren in de grond zijn weggezakt. In een andere zie je een 1:1 detail in Carrara Marmer van één van de honderd 3D gescande grafstenen.

VERGANKELIJKHEID

Het uitgangspunt van het ontwerp was om de vergankelijkheid die bij deze historische begraafplaats hoort in alle materialen terug te laten komen. Het gebroken metselwerk in de gevel, de zachte natuursteenelementen, het verweerde messing van de entreedeuren, de dakconstructie van onbehandeld massief eiken en de banken van hetzelfde hout. Alle elementen refereren aan het leven en de schoonheid van het verval dat daarbij hoort. Ook in het interieur wordt geprobeerd de naam ‘Huis des Levens’ eer aan te doen. Er is een lichte ruimte gecreëerd met een groot daklicht. Een veranderlijke, fonkelende wereld die door het ivoor-glazuur met craquelé, speelt met het licht.