Wij mochten ook de openingstentoonstelling voor hen ontwerpen: ‘Fake, Die ganze Wahrheit’. We hebben het museum omgebouwd tot een labyrint met vele kamers, ‘das Amt für die ganze Wahrheit’. Alle aspecten van onwaar en waar komen aan bod. Van De dienst voor de waarheid tot een Departement voor Pinokkio onderzoek.
op zoek naar
de Waarheid
Stapferhaus, Lenzburg (CH)
In Lenzburg staat het Stapferhaus. Een museum zonder collectie dat al jaren onderzoekt wat een tentoonstelling nou eigenlijk is. Zij zien een tentoonstelling als een aantrekkelijke manier om een kritische discussie met hun Zwitserse publiek aan te gaan. De meeste musea zijn delicate gebouwen waarin je niet zomaar kan schroeven in het plafond. Daglicht toe kan laten. Stukken uit de vloer kunt halen of de ingang verplaatsen. In het nieuwe Stapferhaus kan dit allemaal wel. Omdat we al vroeg betrokken werden bij het ontwerp van het Zwitserse bureau pool Architekten is het Stapferhaus nu een gebouw met oneindige mogelijkheden voor iedere nieuwe tentoonstellingsmaker.

Als je ‘Fake’ bezoekt, kom je langs een groot aantal loketten die je het thema ‘waarheid’ van vele onvermoede kanten laten zien. Het eerste nepproduct, de speen, die je krijgt als zuigeling. De paashaas en de Kerstman. De toga van de rechter die zijn geloofwaardigheid een handje helpt. In ‘Fake’ zet elke ruimte je opnieuw op het verkeerde been door je te laten zien hoe zacht de grens is tussen ‘waar’ en ‘onwaar’. Dat er nut en noodzaak is om te liegen. En dat we samen steeds opnieuw bepalen wat we graag als ‘waar’ en ‘onwaar’ zien.

Wij waren tevens verantwoordelijk voor het grafisch ontwerp van de postercampagne, bezoekerspassen en eventbrochures. We deden de art-direction van het magazine ‘Fake. Das Magazin’ en co-cureerden illustratoren (o.a. Sebastiaan van Doninck, Christoph Frei, Jordy van den Nieuwendijk). Het magazine is een parodie op het bekende ‘Der Spiegel’ tabloidmagazine compleet met fake-advertenties, recepten en een kruiswoordpuzzel. De eerste editie van het magazine was binnen no-time uitverkocht, dus werd de oplage al snel verhoogd tot 10.000 exemplaren.







European Design Award 2019
Miscellaneous Exhibition Design, Silver
Muse Design Award 2019
Interior Design, Platinum winner