Play

Veiligheid versus functionaliteit: op zoek naar de beste koptelefoon die gebruikt kan worden in een werkende fabriek Expeditie HVC

07.01.2021 bij 17:39 door Roel Bolhuis

Play

'under construction': de nieuwe tijdelijke tentoonstelling in het Huis van de Europese Geschiedenis wordt opgebouwd... Fake for Real

07.01.2021 bij 17:32 door Tsur Reshef

Play

De laatste loodjes voordat het Coronelpaviljoen op de Portugees-Israëlietische begraafplaats Beth Haim wordt geopend! Coronelpaviljoen

29.11.2020 bij 14:30 door Remco Swart

Play

Alles in goede handen bij Fiction Factory Museum van de Geest

07.11.2020 bij 17:32 door Femke Bijlsma

Play

"Wie geeft er om je?" Het eerste model voor een persoonlijk verhaal in de aankomende tentoonstelling over de geest. Museum van de Geest

20.08.2020 bij 11:45 door Robert van der Linde

Bezoek aan Paleis Het Loo samen met Ina, om een indruk te krijgen van de nieuwe tentoonstellingsruimtes die momenteel in aanbouw zijn. Paleis het Loo

22.06.2020 bij 14:08 door Robin Schijfs

Play

Laatste reis voor de Corona-lockdown: Usomo uit Berlijn kalibreert hun audiovolgsysteem in de Texelse Polder naast de bunker. Verscheurd Eiland

22.06.2020 bij 10:32 door Michel de Vaan

Hoe wordt je onzichtbaar? Prototyping samen met WeTheCurious bij Bruns Project What If

17.03.2020 bij 15:33 door Ina Meininghaus

Play

Testen met regenboogkristallen voor een van de nieuwe exhibitclusters voor WeTheCurious in Bristol. Project What If

12.03.2020 bij 09:51 door Ina Meininghaus

Play

Workshop bij IJsfontein samen met Museum van de Geest - Work in Progress Museum van de Geest

06.02.2020 bij 12:26 door Julia Meyerrose

Play

Typo test voor het Museum van de Geest Museum van de Geest

23.01.2020 bij 09:19 door Sietske Sips

Play

Julia aan het schetsen voor de nieuwe permanente tentoonstelling voor het Museum van de Geest Museum van de Geest

22.12.2019 bij 15:43 door Lieke Ketelaars

Play

Demonstratie van de walk-in interactieve 3D-geluidservaring door Usomo in ons kantoor in Amsterdam... Verscheurd Eiland

16.12.2019 bij 15:10 door Mark de Jong

Play

Nieuwe portretfoto's door David Vroom, voor onze nieuwe website... In voorbereiding…

10.12.2019 bij 15:10 door Lieke Ketelaars

Play

Het introductiepaviljoen voor de Beth Haim begraafplaats - in TAPE Coronelpaviljoen

10.12.2019 bij 10:05 door Herman Kossmann

Play

Op onderzoek uit voor een nieuw project ;-) In voorbereiding…

19.09.2019 bij 09:50 door Maaike Sips

Play

Plastic Fantastic: de collectie voor het nieuwe Naturalis wordt geinstalleerd Leven

16.08.2019 bij 10:29 door Remco Swart

Play

Alejandra test de seizoens viewers in "The Story of Gardening Museum" Het Verhaal van de Tuin

10.07.2019 bij 11:22 door Elise van Wolfswinkel

On view

Vier de Diversiteit

Het Dolhuys

Museum Het Dolhuys, Haarlem (NL)

Het eerste Nederlandse museum voor psychiatrie ontstond uit vijf historische collecties van psychiatrische ziekenhuizen in Noord-Holland. Toen de GGZ verhuisde uit het voormalig leprozen-, pest- en Dolhuys in Haarlem was er ook een plek.

Locatie
Haarlem (NL)
Klant
Museum Het Dolhuys
Jaar
2015, 2005
Oppervlakte
2500 m2
Status
Permanent
Rol
Concept, Ruimtelijk ontwerp, Grafisch ontwerp
Team
Nienke van den Berg (lead 2015), Robert van der Linde (lead 2005), Herman Kossmann, Caspar Conijn, Martijn Sas, Sietske Sips, Remco Swart
AV hardware
VHS bv
Filmproducties
Carel van Hees, De Aanpak
Geluidproducties
Het 5e kwartier
Content development
Stichting Pandora
Animaties
Swummoq
Aannemer (interieur)
Background Designs
Fotografie
Peter van Beek
Licht
Erco
Wat is normaal en abnormaal?

Al na de eerste brainstorms met specialisten werd ons duidelijk dat de grens tussen normaal en abnormaal niet altijd even helder is. Één op de vier Nederlanders heeft psychiatrische hulp nodig. Wat gek is of normaal verschilt per persoon, per cultuur en per periode. Het was duidelijk dat alleen collectie laten zien op geen enkele manier recht doet aan de complexiteit en de urgentie van het onderwerp. Een bezoek aan het museum moest zoveel mogelijk over persoonlijke verhalen en individuele ontmoetingen gaan en zo min mogelijk over objecten.

“Dat het gebouw zelf al 700 jaar lang een psychiatrische geschiedenis heeft, wilden we gebruiken. Dat deden we door tekst direct op muren en deuren aan te brengen.”

Robert van der Linde

Designer at KDJ

Verschillende perspectieven

Het vertelperspectief is voor een subjectief onderwerp als psychiatrie heel belangrijk. Wie is aan het woord? De psychiater, de patiënt of de verzorger? In plaats van een alwetende verteller, hebben we een groot aantal mensen met een psychiatrische achtergrond gevraagd hun verhaal te vertellen. Deze nieuwe ‘bewoners’ van het Dolhuys werden daarmee de protagonisten van het museum. De psychiaters en verzorgers kregen ook een stem.

Hoe zit dat met jou?

Alles in het museum is ‘echt’, fragiel en intiem. De afstand tussen jezelf en bewoners is zo klein mogelijk gemaakt. Je kunt de verhalen ontsluiten door deuren te open, in laden te kijken of iemand op te bellen. Je kunt ook op een computer je eigen geestelijke gezondheid checken. Je wordt voortdurend geconfronteerd met de vraag: hoe normaal ben ik eigenlijk?

Imperfectie

Psychiatrie gaat over schrammen en imperfecties. Zo hebben we samen met de restauratiearchitect afgesproken om zoveel mogelijk imperfecties in het gebouw zichtbaar te laten. Overkoepelde thema is dat niemand perfect is en dat je niet kan zeggen wat normaal is. Dat hebben we in ons ontwerp overal doorgevoerd, zelfs in de kassa, het restaurant en de toiletten. Van het meubilair tot het personeel, alles en iedereen is onderdeel van de ervaring. Alles is een beetje raar en dat is eigenlijk heel normaal.

“Het labyrintische gebouw is een belangrijk onderdeel van de ervaring. Ronddwalen en de weg kwijt raken kan ook in je hoofd, en past hier dus goed bij het onderwerp”.

Floris Mulder

curator Dolhuys

Awards

Europen Museum of the Year Awards 2007

Eervolle vermelding

De Nederlandse Designprijzen 2005

Exhibition and experience design – Winnaar