WELCOME TO OUR BACK OFFICE

On view

Verlangen
naar Zee

Maritiem Museum Denemarken

Museet for Søfart, Helsingør (DK)

De tentoonstelling is een reis die begint met de verbeelding van het universele verlangen naar verre landen en avonturen op zee. Een vuurtoren projecteert dromerige filmbeelden van scheepvaart uit de kunst en cultuur. In tot ‘showcase’ omgebouwde patrijspoorten zijn opgebouwd tot showcase. Je ziet hoe gekleurd de perceptie van scheepslui is, door objecten als het parfumflesje ‘Le Male’ van Jean Paul Gaultier, erotische speelpakjes, piratenspeelgoed van Lego, Popeye the Sailor Man en Donald Duck.

Locatie
Helsingør (DK)
Klant
Museet for Søfart
Jaar
2013
Oppervlakte
5000 m2
Status
Permanent
Rol
Concept, Ruimtelijk ontwerp, Grafisch ontwerp, Creative direction
Team
Matt Vermeulen (lead), Herman Kossmann, Madeleine Swendimann, Wendy Snoek, Maaike van Keimpema, Michel de Vaan
Films en geluid
De Aanpak
Licht
Rapenburg Plaza
Bouw
Glascom, Iris Vormgeving, Engelbrecht (DK), Stouenborg (DK), Nielsen & Kromann (DK), Rikke Lange, Leach Colour (UK)
Interactives
Cordura (DK)
Productieleiding
Anton Phil, Alexandra Damgaard
Een heel bijzonder gebouw

Het gehele museum bevindt zich onder het maaiveld, rondom een oud droogdok, en is ontworpen door het bekende Deense architectenbureau BIG. Je maakt als bezoeker een lineaire wandeling waarbij de hoogte en de breedte van de ruimte telkens veranderd. Richting en perspectief krijgen steeds een ander wending. Wij bedachten het museale concept en tentoonstellingsontwerp, en hebben de kwaliteit van deze ruimtelijke beleving geheel intact gelaten. Alle wanden lieten we leeg, de tentoonstelling is een lineaire beleving zonder tussenwanden.

De container in de hoofdrol

Thema’s als het schip, de haven, de vloot, oorlog, handel en globalisering illustreren de roemrijke maritieme geschiedenis van Denemarken en de hedendaagse scheepvaartindustrie wereldwijd. De verbindende laag in de tentoonstelling is de presentatie van ‘cargo’. Stapels goederen illustreren het economisch belang van de ontwikkeling van de scheepvaart, ook voor de ‘gewone’ consument. De container, die zorgde voor schaalvergroting en standaardisatie in de scheepvaart, en wordt letterlijk op een voetstuk geplaatst.

“Speciaal voor de expositie is een schaalmodel gemaakt van het grootste containerschip, dat in het jaar van opening van het museum voor het eerst te water zou gaan in China”.

Matt Vermeulen

Ontwerper bij KDJ

Zet een tattoo en leer navigeren

Bij een van de vele ‘interactives’. Bij de verbeelding van de thema’s is gebruik gemaakt van indrukwekkende driedimensionale filminstallaties. Daarvoor is veel oorspronkelijk beeldmateriaal, uit archieven en privécollecties opgespoord.

Perspectieven

Door veel verschillende perspectieven op de scheepvaart met elkaar te verweven proberen we een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Vanuit het oogpunt van matrozen, reders, kapiteins- en zeemansvrouwen wordt de bezoeker ingewijd in de verleidingen van de haven, het leven aan boord en de vaardigheden die nodig zijn op zee. Ook de lucratieve rol van de scheepvaart ten tijde van oorlog komt aan bod.

Awards

German Design Award 2016

Genomineerd

Luigi Micheletti Award 2015

Eervolle vermelding

Design Week Awards 2014

Genomineerd

World Interior Awards 2014

Museum/Exhibition Spaces, genomineerd

SBID Awards 2014

Public Space, finalist

International Design Awards 2014

Interior Design / Other, zilver

FX Design Awards 2014

Exhibition Space, genomineerd

International Design and Communication Awards 2014

Best Scenography, zilver