WELCOME TO OUR BACK OFFICE

On view

Maak Contact

Museum für Kommunikation

Museum für Kommunikation, Bern (CH)

De nieuwe vaste opstelling die wij voor Het Museum für Kommunikation in Bern hebben ontworpen dompelt je onder in de fascinerende, complexe wereld van de communicatie. Interactieve installaties, verrassende collectiestukken, grote videoprojecties en museummedewerkers in de rol van ‘communicatoren’ dagen je uit om na te denken over wat communicatie is. Je wordt je bewust van je eigen communicatie, de invloed van big data en de effecten van de communicatierevolutie waar we middenin zitten.

Locatie
Bern (CH)
Klant
Museum für Kommunikation
Jaar
2017
Oppervlakte
2000
Status
Permanent
Rol
Concept, Ruimtelijk ontwerp, Grafisch ontwerp, Art-direction
Team
Michel de Vaan (lead), Mark de Jong, Pauline Fer, Robin Schijfs, Serena Bigatti, Sietske Sips, Wendy Soek, Nienke van de Berg
Engineering, bouw en hardware
Bruns BV, Atatech, Atelier Lorraine, Aerocom GmbH
Media-ontwerp
IJsfontein, Furbo, Cup
Licht-ontwerp
Mati AG
Film
VIA Projekte, Ton und Bild
Animaties
TUMULT
Audio
Franz Szekeres Text / Stimme / Multimedia
Menselijk contact als uitgangspunt

Voor deze opdracht had het museum een pitch georganiseerd met de vraag een interactieve opstelling te maken die antwoord zou geven op de vraag: Wat is communicatie? Wij hebben filmpjes gemaakt met een acteur die spontaan gesprekken of interactie aangaat met museumbezoekers, waardoor je verbaal of fysiek moet gaan communiceren. Dit idee is in de definitieve tentoonstelling uitgewerkt met echte ‘communicatoren’. Ze vormen het hart van de ervaring. Zij gaan op allerlei verschillende manieren en momenten met je in gesprek. Niet communiceren is in dit museum geen optie. Gelukkig maar.

Het hele museum is een tentoonstelling

In eerste instantie was de opdracht om een tentoonstelling te ontwerpen voor een deel van het bestaande gebouw. In plaats daarvan hebben we samen met opdrachtgever en architect van het hele gebouw een tentoonstelling gemaakt. Zelfs de buitenruimte hebben we erbij betrokken.

Met het oog op de lange termijn

De nieuwe vaste opstelling zal 15 jaar blijven staan. Dat is onvoorstelbaar lang voor een veranderlijk onderwerp als communicatie. Het heeft ook effect op het tentoonstellingsontwerp. Alle interactieve onderdelen hebben we gebaseerd op content die tijdloos is. Het ruimtelijk ontwerp is ingetogen en geeft het museum voldoende mogelijkheden om aanpassingen te doen in de toekomst.

Play
Zo veel mogelijk interactie tussen en met bezoekers

Dit is het uitgangspunt voor alle onderdelen van de tentoonstelling. Daarom hebben wij er in vorm, materialisatie en wijze van vertellen, alles aan gedaan om de bezoeker dichtbij te brengen. Je wordt overal persoonlijk aangesproken en hebt elkaar soms nodig om in de tentoonstelling verder te komen. Zo maak je aan het begin van de tentoonstelling een foto van jezelf, op de rode loper. Pas veel later vindt je jezelf terug tussen foto’s van alle andere bezoekers. It’s all about you, but you are not alone.

Awards

Council of Europe Museum Prize 2019

Winnaar

Children in Museums Award 2018

Genomineerd